GOSA - Gothenburg Open Source Alliance Message Board › Svenska open source intresserade!

Svenska open source intresserade!

Sebastian S.
user 90782342
Halmstad, SE
Post #: 1
Hejsan, jag studerar nuvarande på Halmstad Högskola, (Informatisk utbildning) och skriver min kandidatuppsats inför examen. I denna uppsats hoppas vi på att (utefter tidigare forskning) belysa den roll förtroende har inom open source projekt, bland annat. Vi har letat maniskt efter open source utvecklare någorlunda lokalt och inte funnit särskilt många.

Vi är nyfikna och hoppfulla att någon i denna grupp kanske är tillgänglig för en intervju, och vill dela med sig av sina tankar, åsikter och erfarenheter.
Intervju kan anordnas på flera olika sätt så att det passar de flesta, skype-samtal, telefonsamtal, vi kan ta bilen och åka upp till Göteborg för att träffa er, det finns ju bara lösningar. :)

Vi hoppas att ni också är intresserade av att föra open source fältet framåt och vill vara en del av den forskning som sker.

Släng en kommentar nedan, eller skicka mig ett e-mail på: sebastian.skytt@gmail.com om ni finner detta intressant.

Vi är två nyblivna open source entusiaster med erfarenhet inom diverse programmering och utveckling, så vi är troligtvis bland likasinnade individer. :)

/Tack för att ni tog er tid att läsa mitt meddelande, och hoppas att några av er är intresserade av att delta.
Fredrik W.
FredrikWendt
Göteborg, SE
Post #: 9
Jag rekommenderar att du tar kontakt med någon av eldsjälarna bakom Gnutiken, eller FSCONS, eller kanske eXistDB. En gång i tiden kunde man hitta folk via kartfunktion på Ohloh men den verkar blivit borttagen.

Moreus AB är troligen också intressant för er att kolla upp.

En motfråga är om du/ni är intresserade av Free open source (FLOSS) eller "bara" open source.
Sebastian S.
user 90782342
Halmstad, SE
Post #: 2
Ber om ursäkt att det har tagit tid att återkomma, vi avgränsar oss inte utefter Free/Libre- eller Open Source, utan vill enbart titta på det virtuella samarbetet och arbetssättet som omsvärmar fältet i helhet. Om projektet i sig leder ut till en produkt med en specifik licenstyp inom open source är mindre intressant utan det är det frivillga deltagandet och samhället som har skapat produkten som intresserar oss.

Därav är vi intresserade av att tala med utvecklare såväl som deltagare i open source projekt oavsett kapacitet och roll.

Kontakta gärna oss på sebastian.skytt@gmail.com om ni känner för att delta i en intervju kring det ovannämnda, dvs. era erfarenheter av open source och kring arbetssättet.
Fredrik W.
FredrikWendt
Göteborg, SE
Post #: 10
För mig - som t ex är förespråkare av att fri programvara skall vara standard när stat, landsting och kommun bygger egen programvara (allt annat vore ju fullständig slöseri med skattepengar, ett exempel är Styr&Ställ-appen där beställaren Göteborgs kommun inte har rätt till källkoden! Det måste bli tjänstefel att göra sådant inköp ...) - så var det en möjligen konstig syn och/eller ingång du/ni har.

Ett exempel på en av de som bidragit mest till fri/öppen i staden är Andreas Nilsson som har jobbat med Gnome och Mozilla under många år. Han har haft det som levebröd/huvudsaklig inkomst (han är alltså avlönad för att producera en tjänst, där allt producerat material licensieras öppet), men det antar jag ligger utanför vad ni är efter?

En annan person som gjort mycket mer volontärarbete (oavlönat) för Gnome är Henrik Sandklef.

I allmänhet finns det ju en missuppfattning om att fri/öppen källkod utvecklas på eget initiativ, utan ersättning. Tittar man på Linux-kärnan, Ubuntu, Red Hat, Mozilla/Firefox och många andra välkända sådana produkter så är den uppfattningen helt enkelt felaktig - det mesta arbetet är tvärtom avlönat, vanligt kontorsarbete.
En nuförtiden mer uppmärksammad trend är när företag tar sina internt utvecklade "bread and water"-system och släpper ut dem under en öppen licens. Exempel på detta är Netflix och LinkedIn med sina bidrag till värden, t ex Kafka för att nämna något. Även här är det initiala arbetet fullt avlönat.

Av de programvaror som används i affärsvärlden, dvs av företag, är min uppfattning att de flesta buggrapporter och fixar som kommer in också kommer från avlönat arbete. Det kommer från att företagets avlönade anställda väljer att använda produkten, upptäcker brister/möjligheter som de väljer att (på avlönad arbetstid) rätta/utnyttja och antingen genom krav från licensmodell, eller val, "ger tillbaka" den ändrade produkten, dvs källkoden. Frivilligt (iaf från företagssidan, den anställde kanske är "tillsagd" att rätta brister/felsöka etc), avlönat deltagande.

Om det är det oavlönade, frivilliga arbetet ni är ute efter tycker jag ni skall ta kontakt med Gnutiken (gnutiken.se) och arrangörerna bakom Free Society Conference Nordic Summit (fscons.org). De kan ge exempel på detta som även ligger utanför programvara, t ex framställning av film.

Jag kanske bara missuppfattade vad ni faktiskt var ute efter, men "open source" är väldigt brett. :-)

/ Fredrik
Sebastian S.
user 90782342
Halmstad, SE
Post #: 3
Absolut, open source är ett extremt brett område med mycket utrymme för tolkningar och åsikter, som med alla områden med utrymme för ideologi. :)

Det är inte enkelt att förklara vår igångsvinkel på området utan att ge för mycket information till eventuella respondenter, i vår studie använder vi så kallade öppna intervjuer och en stor del av det tillvägagångssättet är att man inte bör ge allt för mycket information som kan rikta eller påverka eventuella svar.

Visst är det allt vanligare med avlönade jobb kring open source, men detta är för oss relativt ointressant. Det vi försöker göra är att kolla på de samhällen/projekt som skapas på nätet kring (oftast) open source programvara, där deltagande är just frivilligt och i många fall globalt.
Att dessa projekt ofta lyckas att skapa en funktionell och i många fall populär produkt trotts dess (för somliga) uppenbara nackdelar i jämförelse med andra utvecklingssituationer. Tidigare forskning har lyft fram viktiga variabler inom detta samarbete, så som förtroende mellan deltagare och mycket annat som vi finner intressant.

Det vi vill återfinna i dessa projekt är just vad som tillåter denna framgång, trotts dess spridda deltagare, virtuella fokus inom kommunikation och generella samarbete.

Om vi säger så här, vi försöker att utforska "virtuella arbetssätt" inom open source som kontext. Detta virtuella arbetssätt kan självklart återfinnas utanför open source, men det är enligt vår uppfattning att många open source projekt faktiskt är ett praktexempel på detta arbetssätt och därför riktar vi oss åt open source utvecklare och deltagare. Det kan vara så att denna grupp inte återspeglar våra behov av respondenter, men det var värt ett försök.

/Sebastian