Lær Kidsa Koding! – Grenland Message Board › Hei på dere

Hei på dere

Espen Moen K.
kvelland
Group Organizer
Porsgrunn-Skien, NO
For å fortelle litt hva som skjer om dagen.

IKT grenland har tatt kontakt med spørsmål om hva de kan bidra med. De skal i første omgang ha med info om oss i nyhetsbrevet sitt.

Jeg har tatt kontakt med noen som heter Kommunale foreldreutvalget i Skien kommune, så får vi se hva som kommer fra den fronten.

Videre så jobber jeg med å få inn noen sponsorer. Jeg trenger hjelp til å spre budskapet vårt på facebook og blandt eget nettverk.

Det er mulig møtet til mandag er litt i tidligste laget. Vurderer derfor om vi skal utsette det til vi får inn flere medlemmer.

Hva tenker dere andre?

Espen
Anders K.
user 92643672
Porsgrunn-Skien, NO
Post #: 1
Jeg tenker vel at det kan være greit å kanskje ha dette samtidig som man går på skolen. Så da burde man vel prøve å ha noe klart innen august/september.

Sånn ellers foreslår jeg å bruke noe enkelt som de på barneskolen kan forstå. Scratch høres ut til å være en god kandidat.

Hvor ofte er det aktuelt at kidsa møtes? Hadde det vært meg (som kid) så ville jeg vært på dette i hvert fall en gang i uka inntil det ble for lett og/eller for kjedelig. Men det krever kanskje litt mye commitment fra de eldre.

Jeg tror det er viktig med mye "hands on". Ikke bruke for mye tid på å undervise hver gang. Lær dem noe nytt og kult og la dem leke med det resten av "timen". Ideelt sett så blir de så interesserte at de begynner å lage ting vi aldri hadde forestilt oss :)

Så jeg tror det er viktig å planlegge en del konsepter. Det mest naturlige for barn er å ønske å lage spill. Det er en utrolig følelse å ha tegnet noe på skjermen som man deretter kan styre med piltaster (eller joystick, som man hadde da jeg var ung - eller brukte i mye høyere grad ;) )

Kanskje man skulle hatt som mål å prøve å lage et slags "Space Invaders"-spill. Eller Pacman. Også lærer man dem forskjellige teknikker som de kan bruke til å til slutt fullføre spillet. Bør også la dem få være kreative slik at de kan lage sin egen variant av spillet.

Vel, bare noen tanker (Er i Oslo for tiden, så ikke så mye tid til å møte opp i Grenland i ukedagene)
Anders K.
user 92643672
Porsgrunn-Skien, NO
Post #: 2
Sånn ellers kan det kanskje være greit at de foreldrene som kommer til å være til stede også har lært seg litt basic SCRATCH (eller hva man nå går for), slik at det ikke er foreldrene som sitter der og klør seg i hue mens de prøver å hjelpe barna :)

Syns også man bør oppfordre foreldrene til å kunne hjelpe andre barn enn sine egne. Kanskje ha en slags ordning på det. Målet må jo være at barn som har foreldre som IKKE er programmerere også deltar. Kanskje det kan være litt som "fotballtrening", at hvis foreldrene er der så må de stå på sidelinja. Og kanskje man kunne hatt kanskje opptil 3 personer (som kan "faget") som kan være tilgjengelig dersom barna trenger hjelp. (i tillegg til hovedlærer)

Også er det viktig at det er barna som løser utfordringene. Dvs at foreldrene ikke hjelper for mye, men kanskje gir litt hint slik at barna kan tenke ut ting (nesten) selv.
Espen Moen K.
kvelland
Group Organizer
Porsgrunn-Skien, NO
Post #: 2
Veldig gode poeng Anders. Noen steder så har de faktisk brukt ungdomsskole elever til å hjelpe barneskole elever med scratch. Nylig kom scratch 2.0 som er rent web bassert, dette gjør det jo mye enklere å kunne "ta med" prosjektet hjem å fortsette med det der.

Tror også at man skal være forsiktig med å lære bort for mye. Men mener vi også bør fokusere litt på prinsipper som objekter, metoder, if/else, looper osv. For så å raskt vise de hvordan dette gjøres i scratch. Vi kunne kanskje bare hatt 2 minutter med "ekte" koding for å pirre(forhåpentligvis) interessen deres enda mer.

Et av målene mine med dette er å få igang flere kodeklubber i Grenland, så kan denne gruppen være en pådriver for det.

Det er foresten kommet en logo til kodeklubben nå:

syns den ble ganske bra.