Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Blogg/oppdateringer

Blogg/oppdateringer

Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 17
Hei, vi må kanskje få en website/CMS etterhvert men dette får duge så lenge. Tenkte jeg skulle poste hva som skjer og du kan stille spørsmål.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 18
Det er lørdag kveld, barna har lagt seg, og kona venter nede i sofaen. Hun får vente litt til, for jeg skylder deg kanskje å fortelle om hva som har skjedd siden meetup´en ble opprettet, og den flotte artikkelen på Digi ble publisert. Det har vært litt av en opptur!

I går møtte jeg Torgeir Waterhouse fra IKT Norge. Beathe Due var også med. Jeg hadde lest hva de hadde skrevet i digitutvalget (les den selv!), og konstatert at vi har svært sammenfallende interesser. De kom med masse informasjon om hva de driver med, vi drøftet samarbeid. Jeg kommer med mer utfyllende referat bare jeg får skrevet det og de får gått gjennom det.
Et samarbeide fordrer kanskje at vi lager en liten interesseorganisasjon. Dette kan også fungere som høringsinstans, et sted som jobber med kurs, etc. Mer jobbing! Og da trenger jeg andre som ønsker å være aktivt med. Folk som er rause og jeg får god kjemi med. Og så trenger vi nettsted (tilbud mottas med takk! Og det hadde vært gjevt hvis noen kunne lage et kult grafisk design), et styre (som velges), etc. Rollen til DND faggruppen/meetup´en blir da å være det åpne forumet til foreningen, og her mottar vi gjerne forslag til alt mulig. Jeg vet at det finnes andre interesseorganisasjoner, så jeg har respekt for at jeg kan møte reaksjoner her. Og jeg vil lytte.

Mange øyne følger meg nå. Etter den fine Digi-artikkelen kom det med en hel haug med folk med. Vi bikker snart hundre deltagere. Og veldig mange av dem er synlige i bransjen og har mye makt. Hvis jeg driter meg ut nå så kan ta på meg løsbart, flytte til Sverige og bli banandyrker. Om du har erfaring med denne typen prosesser og tror du kan coache meg litt er det bare å henvende seg! Torgeir Waterhouse sa noe lurt til meg: Vi trenger ikke forthaste oss! Og det har bare gått noen få dager siden meetup´en ble startet. Jeg har gode venner og samarbeidspartnere både innenfor Dataforeningen og utenfor (ingen nevnt, ingen glemt). Folka på Bouvet er super-entusiastiske, og jeg vet at mange av dem sikkert bidrar. (Ane fra kursavdelingen vår er med, og jeg mistenker at vi kan holde gratiskurs der, Mange flotte folk fra Computas, FINN, BEKK, Pressen, etc. er med her også. Og mange i nettverket mitt har sagt de har forbindelser i relevante organisasjoner. Men har ikke rukket å snakke noe særlig noen om hva vi kan gjøre videre ennå. Akkurat nå er dette et onemanshow, men det varer ikke lenge. Snart er vi et team som backer hverandre og driver dette fremover. Hvem som blir med? Om du brenner for dette, har tid og ork - og vi får god kjemi - ja da vil jeg gjerne gjennomføre denne reisen med deg!

Jeg holder på å sparre med noen bekjente om videre planer og tanker, og det kommer oppdateringer.

Den neste uken kjører vi videre:
- Vi trenger et sted å ha en meetup! Om bedriften/institusjonen din har plass til 200 personer (ja man er da optimist) med mingleplass og open-space muligheter så henvend deg direkte til meg. Bedriften din blir betalt med godt omdømme og ros!
- Jeg har lyst til å stille opp på en pub i Oslo en kveld og møte folk som vil engasjere seg. Følg med på Twitter!
- Danning av et kjerneteam (se over)
- Arrangement av meetup! Her kan vi ha mingling, lyntaler, open space og så spiren til både en organisasjon og til de kursene som vi kan holde. Jeg håper som sagt på at noen tilbyr et bra lokale, så kan vi ha det første møtet så fort som mulig

Noen ønsker fra meg:
- Vær høflig og raus i forumene. Her skal vi jobbe for å gjøre hverandre gode. Folk som kommer med nedsettende bemerkninger blir tilsnakket offline og til slutt hivd ut hvis de ikke roer seg.
- Kom gjerne med tips og råd, men jeg vil gjerne at du bidrar også!
- Vær raus og tålmodig med meg hvis du ser jeg snubler. Vær konstruktiv

I kommentarene på forumet på meetup kan du gjerne komme med forslag om alt mulig. Ikke bli fornærmet om ikke ditt forslag iverksettes med en gang. Jeg ønsker å få et kjerneteam som sammen bestemmer over ting. Vi skal ikke blir rusa på hybris og sleive i vei. Vi tar et skritt av gangen. Jeg skal sørge for at vi venter til vi har fått med oss de riktige folka og dannet nettverk med relevante samarbeidspartnere. Og vi vil drøfte forslag til mer detaljerte planer med disse.

Altså: Det mangler ikke på godvilje og engasjement. Deichmann har henvendt seg og tilbyr lokaler til kurs. (Det har kommet andre tilbud om hjelp også, men jeg er trøtt og husker ikke nå. Har det på mac´en et sted :-) En strøm av goodwill kommer vår vei, og jeg tror mange er litt nervøse for at jeg/vi skal trå feil. Jeg ønsker å mobilisere alle gode krefter, og skape arenaer og kanaler for dem. Synliggjøre andre og la dem få innflytelse og ansvar. Da blir dette en suksess. Jeg var entusiast før jeg opprettet faggruppa - nå er jeg helgira. Og jeg vet jeg at vi kommer til å lære kidsa å kode!

Simen
99 50 77 33
Martin L.
martinrlie
Bergen, NO
Post #: 3
Flott at du er tidlig ute med oppdateringer, Simen! Jeg er sikker på at nettopp det er viktig for slike fellesskapsprosjekter: det sørger for at alle kan holde seg oppdatert, samt at ingen føler seg utelatt. (Spesielt viktig i oppstarten, men også i fremtiden, så det er topp om du og 'kjerneteamet' kan fortsette i den gode stimen du har introdusert.)

Det er dessuten veldig gode nyheter du bringer. Dette lover bra for fortsettelsen! :)

(Selv hadde jeg ikke fått med meg digi-artikkelen du refererer til. For evt. andre i min bås, så fant jeg den her.)
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 24
Takk for hyggelige ord, Martin. Og for at du la inn linken.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 25
Jeg ønsker min venn og mentor Francis D´Silva velkommen inn i kjerneteamet!
Jill Walker R.
jilltxt
Chicago, IL
Post #: 4
Så flott! Vi er flere i Bergen som jobber med dette også, både fra Bergen Offentlige bibliotek, Spillmakerlauget og Bergen elektroniske kunstsenter, og vi er også i en oppstartsfase med å finne ut hvordan og hva det er best å begynne med. Martin Lie har også meldt seg med på bergenslaget (takk Martin!) Jeg var jo foss med på Digitrapporten, og ja, dette er akkurat det vi antagelse og ønsket oss og mener at Norge i aller høyeste grad trenger. Flott at Beathe og Torgeir er med.

I alle fall: om vi kan tenke på muligheten for å gjøre dette nasjonalt og ikke bare for Oslo tror jeg det er smart. Jeg mener ikke at vi skal prøve å sette opp programmeringskurs i hver kommune men at vi lager en struktur på organisasjonen som er åpen nok til at engasjerte folk rundt omkring kan være aktive på sine steder og henge seg på når de vil.

Ellers tipper jeg at mange bibliotek er med på dette. Bergen offentlige har alt gjort endel, og det passer godt inn i bibliotekenes mandat!

Kanskje Oslo meetupen kan ha med videostreaming (bambuser er lettvint) og twitterfeed?
Erlend S.
nerdegutt
Oslo, NO
Post #: 3
Med god fare for å vanne ut konseptet, eller gape over for mye: Er det interessant å forsøke å involvere de aller yngste også? Jeg spør fordi jeg har en samboer som jobber mye med IKT i barnehagen.

Dette er jo ikke programmering, men det handler om å tidlig bygge glede over å bruke IKT til å produsere, ikke bare konsumere. Både Torgeir og Beathe kjenner til dette arbeidet.

Selv er jeg usikker. Jeg er tilhenger av tidlig krøking, og ser en mulig sammenheng her. Samtidig ville det være synd å gape over for mye på en gang, slik at selve programmeringspoenget drukner.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 28
Hei Erlend. Nei det vanner ikke ut, og IKT Norge fortalte at de har oversikt over
En drøss med aktiviteter og kurs i alle aldre. De yngste får andre utfordringer, mens de eldre koder.
Som medlem i vårt community bør du da kunne finne andre i samme område som vil gjøre noe, og så kjører vi.

Alternativt kan vi kjøre tre kurs i parallell sentralt på Deichmann eller slikt. Det er mange muligheter.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 29
Husk å fortell om twitterkontoen vår @kidsakoder til andre!
Lars Ivar I.
larsivi
Trondheim, NO
Post #: 4
Husk å fortell om twitterkontoen vår @kidsakoder til andre!

Google+ side? :)