Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Velkommen til Lær Kidsa Koding!

Velkommen til Lær Kidsa Koding!

Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Kjære entusiast,

Takk for at du blir med på dette. Vi har fått med oss en gjeng med ressurs-sterke entusiaster. Det er "early days", og vi må finne en form og en plan. Jeg ble kontaktet av Torgeir Waterhouse fra IKT Norge, og vi skal møtes i morgen for å se hvordan vi kan samarbeide.

Så fort vi får "kritisk" masse kommer jeg til å annonsere en meetup, og tar gjerne i mot tips om hvordan vi kan legge det opp. Jeg får god støtte av Meetup-sherrif Brodwall rundt dette. Jeg ser for meg at noen av oss møtes på en pub en kveld for å legge slagplan for den første samlingen.

I det hele er jeg svært åpen for innspill om hvordan vi raskest og best skaper et verdinettverk hvor vi ha en overordnet målsetning om å lære barn programmering, samtidig som vi har mange måter å oppnå det på.

Fortsett å spre budskapet, og bruk gjerne hashtag #kidsakoder.

/Simen
Martin L.
martinrlie
Bergen, NO
Post #: 1
Nå er det ikke meningen å fremstå som surmaget i min første post, men jeg drister meg likevel til et lite tips: Det kan bli vanskelig å få hele landet med på, eller for den saks skyld forstå, "østlandstags" som #kidsakoder. ;-)

Så var det dette med å være konstruktiv og komme med alternative forslag da; Hm... Kommer ikke på noe som er fengende nok i farten, men hvis vi ender opp med å kjøre opplegget under paraplyen til allerede eksisterende organisasjoner (f.eks. CoderDojo eller CodeClub, som er nevnt i andre tråder her), kan vi jo adoptere deres tags?
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 19
Hei Martin!

Jeg synes ikke du er surmaget. Det er aldri lett å velge hashtags.

Hei. Jeg kjenner ikke de folka, men jeg vil gjerne møte dem! Alle som ønsker å lære barna å kode må være gode folk. Det blir lite produktivt om vi konkurrerer. Det er early days, og alt er mulig. Jeg tenkte å invitere folk på en pub nå snart (kanskje i morgen om konemor lar meg få lov) og vil annonsere det på Twitter. Jeg håper at alle stiller med åpent sinn.
Martin L.
martinrlie
Bergen, NO
Post #: 4
Hvis "folka" du refererer til er CoderDojo/CodeClub, så var det ment som en referanse til Ole Christians post, her­. Med andre ord utenlandske organisasjoner, som kan bli vanskelig å møte direkte, sånn på kort varsel.

Skjønt, Linda Sandvik, en av CodeClubs grunnleggere og kontaktpersoner­, er visst norsk, så kanskje det går an å få henne på besøk i fremtiden, for inspirasjon eller noe 'teach the teachers'-aktig?

Apropos hashtag-kommentaren min, over: Gitt at Oslo er det naturlige tyngdepunktet i utvikler-Norge, tenker du at 'Lær kidsa koding!' skal ha et nasjonalt fokus fra starten (dvs. visjon om å etablere opplæring i så mange byer som mulig), eller ser du først og fremst for deg et Oslo-basert (pilot-)prosjekt?
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 22
Dettte er frivillig arbeid. IMHO ykkes vi bare gjennom å sørge for at de som faktisk gjør noe lokalt får størst mulig valgfrihet og vennlig hjelp fra andre. Jeg ønsker å opprette et verdinettverk hvor folk kan hente hjelp og inspirasjon til enten å holde kurs eller lære sine egne unger til å programmere. I det opprinnelige essayet mitt nevnte jeg pilotprosjekt. På bare noen få dager har jeg endret fokus fra å lage ett opplegg til å heller tenke verdinettverk. Pilotprosjekt: Etter hva jeg nå blir fortalt fra mange kanter har idealister allerede gjennomført dem i hopetall. Vi kan formidle deres erfaringer og senke terskelen for de som lurer på hvordan de skal markedsføre kveldskurs. En skal jo hanskes med foreldre, FAU, rektorer, lokale småkonger, etc. Den dimensjonen er vel så viktig som å f.eks velge programmeringsspråk.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 23
Vi tar gjerne i mot Linda Sandvik eller andre som kan fortelle oss ting. Og om du kan formidle kontakt er det helt strålende

Jeg satt med Johannes Brodwall på telefonen da jeg opprettet denne meetup´en. Han har coachet meg i hele prosessen og vi var enige om at en alliterasjon kunne være en God Ting. Så skjønner jeg at det er litt østlandssentrisk i etterkant.

Det med nasjonalt fokus er selvfølgelig et mål, men vi må først ha suksess lokalt. Så lærer vi og deler og samarbeider med de som jobber for den gode saken andre steder!
Martin L.
martinrlie
Bergen, NO
Post #: 5
Takk for oppklaringer, Simen. Har nå et litt bedre bilde av hva du ser (og har sett) for deg. Jeg skjønner at ting har utviklet seg fort og at visjonen muligens har endret seg en del allerede i løpet av de få dagene som har gått. ;)

Ang. Linda Sandvik, så har jeg ikke noen nærmere knytning til henne enn hvilken som helst tilfeldig nordmann, men hvis det er ønskelig at folk går "bananas" og snakker med folk på eget initiativ (gjørokrati-style), kan jeg alltids forfatte en e-post til henne for å etablere kontakt, gjøre henne oppmerksom på initiativet, og høre om hun er med oss i ånden. :D
Johannes B.
jhannes
Oslo, NO
Post #: 13
"Gjørokrati" er beste måten å drive frivillighet på. Jeg tror både veien og målet for noe sånt som dette alltid blir til underveis og alle positive krefter bidrar til at det blir en suksess.

Jeg synes du skal ta kontakt med Linda - det virker som om hun har mye å bidra med for å gjøre dette til virkelighet.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 31

Apropos hashtag-kommentaren min, over: Gitt at Oslo er det naturlige tyngdepunktet i utvikler-Norge, tenker du at 'Lær kidsa koding!' skal ha et nasjonalt fokus fra starten (dvs. visjon om å etablere opplæring i så mange byer som mulig), eller ser du først og fremst for deg et Oslo-basert (pilot-)prosjekt?

Her har det skjedd mye i tankegangen i nettverket og jeg har et helt nytt svar! Vi aner konturene av at vi kan tenke nasjonalt på deling av ressurser, erfaringer, train the trainer, oversikt over ressurspersoner, praktisk info fra myndighetene, bistand til skoler og kommuner, kvalitetssikring av kurs og kursholdere, formidling av sponsormidler, og å ha enkelte treff hvor hele nettverket samles! *work in progress*