Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Hvordan ønsker du at det første møtet i meetup´en skal være?

Hvordan ønsker du at det første møtet i meetup´en skal være?

Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 12
Skal vi ha en paneldbatt? Lyntaler? Open Space? Skal vi starte med et prosjekt med en gang?
Henning K.
user 14076780
Drammen, NO
Post #: 1
Skal vi ha en paneldbatt? Lyntaler? Open Space? Skal vi starte med et prosjekt med en gang?

Jeg tror en paneldebatt kan være interessant - men dette er jo et helt nytt felt for mange, kanskje. Hvem skal evt. sitte i panelet? :)
Børge H.
user 12718368
Oslo, NO
Post #: 1
Alle vi "voksne" kan jo mye om kode, løkker og algoritmer. Men ofte mye mindre om pedagogikk. Hva om en lærer eller kursholder gir sine beste "kom i gang med programmering" tips? Do's og don'ts når du skal lære dine (egne og andres ) barn koding?
Jill Walker R.
jilltxt
Chicago, IL
Post #: 2
Programmering i skolen var en viktig anbefaling i NOU 2013:2 - hindre for digital verdiskapning. Inviter både Torgeir waterhouse (leder for rapporten - jeg var medforfatter) til å og en politiker eller noe? Dette er en utrolig viktig sak og jeg syns vi må presse på hardt for at ungene våre får mulighet til å lære koding - helst i skolen. Nå får du INGEN mulighet til å lære proaktiv på skolen før på videregående, og selv da er det kun de som tar riktig linje som får tilgang. Har en bekjent som tar medier og kommunikasjon på videregående og ikke fikk lov til å ta programmering fordi de på studiespesialiserende hadde fortrinnsrett.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 21
Da jeg snakket med Torgeir tilbød han å stille med masse informasjon og lyntaler på den første meetupen. Og han og Beathe Due fortalte om utrolig mange konsepter og hjelpemidler som de kan bidra med.

Han og jeg var veldig på linje i nesten alt vi snakket om. Jeg opplevde det som om vi plutselig fikk en rakettmotor i rompa på "Lær Kidsa å kode".

IKT Norge lobber som helter for å øke digital bevissthet i skolen. Men systemet er tregt og det tar lang tid. Vi som er i "Lær Kidsa Koding" kan skape rask verdi gjennom å kurse barna på fritiden. Vi er hverken hindret av byråkratiske prosesser eller risikerer å bli offer for politisk hestehandel. Og så kan vi som foreldre og borgere pushe på politikere både lokalt og sentralt slik at vi får en "digital skolesekk" i tillegg til en kulturelle
Johannes B.
jhannes
Oslo, NO
Post #: 14
Det er allerede utrolig mye energi rundt meetupen så et første møte blir garantert moro. Noe jeg tror hadde vært nyttige utfall fra et første møte: 1. Hvordan ser suksess ut for "Lær kidsa koding" - jeg tror mange har et bilde og at det er verdifullt å se hverandres ideer. 2. Hva er folk interessert i å bidra med? Hvem har noe opplegg de vil bruke? Hvem vil lage noe opplegg? Hvem har lyst til å bruke andres opplegg? Hvem har lyst til å få til lokaler og annet praktisk? 3. Hva er neste skitt mot målet?

Jeg tror den største verdien av møtet kommer fra å gjøre folk involvert i aktiviteter de brenner for. Jeg tror en open space er en god måte å gjøre dette på. Jeg ville også personlig synes det hadde vært inspirerende å høre tankene til Torgeir, Beate, Simen og flere som en inspirerende start på møtet.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 52
Takk. Beathe skal få snakke! Olve og jeg måtte være litt Hemingwayske i utformingen for å kunne
La det utforme seg :-)