addressalign-toparrow-leftarrow-rightbackbellblockcalendarcameraccwchatcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-small-downchevron-small-leftchevron-small-rightchevron-small-upchevron-upcircle-with-crosscrosseditemptyheartfacebookfolderfullheartglobegmailgoogleimagesinstagramlinklocation-pinmagnifying-glassmailminusmoremuplabelShape 3 + Rectangle 1outlookpersonplusprice-ribbonImported LayersImported LayersImported Layersshieldstartrashtriangle-downtriangle-uptwitteruseryahoo

Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Trondheim?

Trondheim?

Lars Ivar I.
larsivi
Trondheim, NO
Post #: 7
Eg synest vi må prøve å få til ein Meetup for Trondheim også, eg ser at mange frå bartebyen har meldt seg inn her. Eg er berre redd for å starte dette sjølv sidan plakaten min er overfylt med gode hensikter.

Nokre andre som har tankar om dette? Eventuelt veit om ressursar i byen?

http://hackheim.com/...­ - Relativt ny og relativt aktiv hackerspace
Der var visstnok også eit initiativ til ekstrafag for 5.-7. klassingar, inkl programmering, på ninto.no, men dette ser ikkje ut til å vere opp lenger (?).

Og elles burde her vere meir enn nok datafedre og mødre til å få ting til å flyte, og bedrifter til å sponse. Vil tru at NTNU og HiST også kunne vere særs nyttige samarbeidspartner på mange område.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 34
Supert! Vi backer dere alt vi kan. Flere initiatitver i flere byer er gull
nikolai o.
n.ovesen
Trondheim, NO
Post #: 1
Hei!

Jeg arrangerte en arduino workshop for medlemmer på hackheim her i høst og har under studiene mine i Wales deltatt på "technocamps" hvor vi over en uke lærte barn helt nede i 10-11 års alderen enkel programmering på arduino.

Jeg ser uten tvil at å lære barn litt grunnleggende programmering, det gir blant annet en praktisk tilnærming til algebra og det er mer givende å regne med fysiske verdier framfor epler og bananer.

Riktig nok så vil et slikt kurs for arduino programmering kreve en del sett med arduinoer, sensorer og noen ut-enheter (leds, motorer osv.) Dette er da noe vi ikke har tilgjengelig på hackheim nå men det er mye store planer som surrer rundt på huset, inkludert å få ordnet et skikkelig "klasserom" med datamaskiner og hele pakken.

Hadde vært gøy å høre om det er noen interesse for noe slikt, og jeg er sikker på at det er fler ildsjeler på hackheim som kunne tenkt seg å bidra på en workshop for barn uavhengig av språk og platform
Martin L.
martinrlie
Bergen, NO
Post #: 7
Nokre andre som har tankar om dette? Eventuelt veit om ressursar i byen?
Forslag: Arranger en meetup i Trondheim på samme dato som Oslo-meetup-en (når datoen for Oslo blir klar), stream video av Oslo-foredragene (for inspirasjon og innsyn i andres erfaringer), samt åpne for lokal diskusjon/planlegging/sosialt før og/eller etter.

Det burde ikke være noe problem å finne bedrifter som kan stille med lokale med nett- og visningsmuligheter, men her kan helt sikkert "kjerneteamet" hjelpe til å formidle kontakt dersom det trengs.

Hensikt: Samle alle ildsjeler fra samme geografiske område på ett sted og se hvilke initiativ som kommer ut av det. :)
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 41
Nikolai, takk for at du tar kontakt. På sikt ønsker vi å etabler et nettverk mellom slike lokale initiativer som dere hvor en kan dele erfaringer og slikt. Kanskje vi kan formidle sponsing av arduinoer og slikt
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 42
Bouvet har forresten et trondheimskontor som dere sikkert kan låne for å se på streaming. Jeg bare snakker med sjefen der om du vil.
Lars Ivar I.
larsivi
Trondheim, NO
Post #: 10
Kven vil og kan vere med som organizer på ei meetup-gruppe i Trondheim?
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 55
Lars Ivar: hva kan vi gjøre for å hjelpe deg? Er det noen lokal nettavis i Trondheim du kan henvende deg gjennom?
Lars Ivar I.
larsivi
Trondheim, NO
Post #: 11
Eg sender litt tilfeldige førespurnader rundt omkring. Elles er den lokale nettavisa Adressa, men eg har ikkje noko stort ynskje om å opptre der - då lover eg bort meir av meg sjølv enn eg kan avsjå.
Lars Ivar I.
larsivi
Trondheim, NO
Post #: 12
For ordens skuld; eg kjem til å opprette ei gruppe seinare i kveld, så vert det litt enklare å kome i gong for dei som er interessert i å vere med.