addressalign-toparrow-leftarrow-rightbackbellblockcalendarcameraccwcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-small-downchevron-small-leftchevron-small-rightchevron-small-upchevron-upcircle-with-checkcircle-with-crosscircle-with-pluscontroller-playcrossdots-three-verticaleditemptyheartexporteye-with-lineeyefacebookfolderfullheartglobegmailgooglegroupshelp-with-circleimageimagesinstagramFill 1light-bulblinklocation-pinm-swarmSearchmailmessagesminusmoremuplabelShape 3 + Rectangle 1ShapeoutlookpersonJoin Group on CardStartprice-ribbonprintShapeShapeShapeShapeImported LayersImported LayersImported Layersshieldstartickettrashtriangle-downtriangle-uptwitteruserwarningyahoo

Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Tenk også på hardware: Sjekk ut "makerism" og skaperfestivalen &qu

Tenk også på hardware: Sjekk ut "makerism" og skaperfestivalen "Maker Faire" på Teknisk Museum i april.

Torbjørn S.
user 61793242
Oslo, NO
Post #: 3
Programmering er en fin ting å "pushe" til "kidsa", ikke minst fordi alle har tilgang til de fysiske hjelpemidlene som trengs: datamaskin og internett. Samtidig vet vi at verden består av mye mer enn bits og bytes, og det er mye fin læring man kan få av å lage ting. Men terskelen for å komme i gang med hardware er mye høyere, uansett om man snakker om snekring eller robotikk. Man trenger en del utstyr og materialer, og man må lære seg en del nye ferdigheter, før det kommer noe ut av arbeidet. Her har jeg følelsen av at verden har gått bakover, på den måten at det er mye mindre vanlig blant unge å lage fysiske ting selv nå, sammenlignet med for eksempel 70-tallet.

Jeg fornemmer at det kan bli samlet en del energi her i "lær kidsa koding". Selv om utgangspunktet er programmering så synes jeg vi skal tenke på å fremme ideen om å lage fysiske ting også. Mange her vil kunne bidra til å hjelpe ungene å lage ting av forskjellige slag. Overgangen til hardware er nokså sømløs hvis man går via for eksempel MindStorms, Arduino, RepRap eller Raspberry Pi, så alt ligger til rette for å gå i den retningen.

Folkene bak Make Magazine i USA er ivrige talsmenn for "makerism", og man kan hente mye bra derfra. Jeg hadde gleden av å være utstiller på deres hovedarrangement "Maker Faire" i San Francisco ifjor. Det er definitivt det morsomste jeg har vært med på. Nå har Teknisk Museum og IfI tatt på seg å importere dette konseptet til Oslo, og det er også et initiativ på gang i Trondheim. Sjekk ut http://oslomakerfaire...­ og tenk på om dere kan delta 6. og 7. april enten som utstillere eller publikum. Det blir gøy!

Torbjørn
Lars Ivar I.
larsivi
Trondheim, NO
Post #: 9
@Torbjørn Veit du noko meir om initiativet i Trondheim? Eg er håplaus på "making", men er abonnent på MAKE magazine ...
Torbjørn S.
user 61793242
Oslo, NO
Post #: 4
Ta kontakt med Jens Maseng hos Røe Kommunikasjon. Han er på saken.

Torbjørn
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 53
Jeg opplever at foreldre som introduserer hardware til unga også driver med Software. Så det passer jo bra og de er velkomne. Hvis de opplever at Community er veldig forskjellig kan de jo bare lage sin egen meetup (ref "Gjørokrati") eller arrangere egne "maker" møter hos oss. Vi kan utforske dette litt i møtet den 2.4.? Vi skal ha open space, og hvis det kommer masse "maker" folk kan de finne sammen
Torbjørn S.
user 61793242
Oslo, NO
Post #: 5
Ja nettopp, det blir bra. Vi sees!

Torbjørn