Oslo GTD gathering Message Board › Hvordan er dine 'Contexts' og 'Projects' organisert?

Hvordan er dine 'Contexts' og 'Projects' organisert?

Stian A. G.
Giltvedt
Oslo, NO
Post #: 1
Etter å ha deltatt på, min første(!), GTD workshop igår så er jeg forsatt litt nysgjerrig på hvordan dere har organisert 'Contexts' og 'Projects'?

Fint om du/dere kan legge til skjermbilder, utsnitt, for å illustrere hvordan dine 'Contexts' og 'Projects' er organisert (ikke nødvendig å vise dine egne handlinger/oppgaver). Lettere å se noe visuelt enn å lese opp og ned på tekst. Gjør det enkelt og hvis det er noe utydelig i din egen GTD som ikke er beskrivende nok for oss andre så ville en kort forklaring være kjekt.

Jeg vil tro at det ville vært til hjelp for ferske GTD brukere og ikke minst kan gi tips til de viderekommende eller avanserte brukere.

Nevn gjerne hva programmet heter og evt link.
Thorbjørn S.
user 18356991
Oslo, NO
Remember The Milk er svært godt egnet til dette, og det finnes mobilapp for både Android og iPhone.

Link til hvordan mine lister ser ut i øyeblikket (litt få jobb lister da jeg er i ferd med å bytte jobb): http://screencast.com...­

Listene som begynner med J- er jobbrelaterte lister, og P- er personlige lister.

Listene med @ er smart-lister som bruker filter mot øvrige lister, f.eks @jobben viser alle som har geografisk context på jobben, er tagget med TODO, ikke tagget med vent, eller ligger i J-daglig eller P-daglig, og ikke har en duedate som er lengre enn to dager frem.

Når det gjelder geografisk context bruker jeg primært @hjemme og @jobben. GTD anbefaler ofte typisk @phone og @mail også, men nåtildags har man jo gjerne både telefon og mail tilgjengelig 24/7, så det faller litt bort for min del. Prosjekter prefixer jeg med J eller P avhengig av om det er et jobbprosjekt eller personlig prosjekt. Legg også merke til listene Forsinket (smartliste som viser alle som har duedate eldre enn i dag) og Lost som viser alle oppgaver som ikke er tagget med geografisk context.

Spør gjerne om noe er uklart :)

God info om hvordan man setter opp Remember The Milk til bruk for GTD: http://blog.remembert...­
Øyvind M.
user 11941522
Oslo, NO
Hei,

Som nevnt i går så kjører jeg Omnifocus, men slik jeg ser et er dette nødvendigvis ikke plattformavhengig.

Jeg har akkurat hatt en omstrukturering av mine prosjekter. Tidligere kjørte jeg på roller det vil si ting som for eksempel:
- Webutvikler hos xxx
- Styreleder hos yy

Nå kjører jeg med situasjoner. Det vil si ulike settinger jeg må gjøre ting på:
- Hjemme
- Fritid (dårlig navn men la gå)
- Jobb
- Foredrag

Contexts bruker jeg stortsett til å definere hvilken type handling det er snakk om og/eller hva jeg trenger for å utføre den. Eksempler på dette kan være for eksempel.

- Ærend
- Telefon
- Laptop

Det eneste jeg bruker disse til er egentlig bare for å kunne dra ut telefoner jeg må ta mens jeg f-eks sitter på en buss eller på et tog og har tid til overs.
Per-Karsten N.
user 11039293
Oslo, NO
Hei,

Som nevnt i går så kjører jeg Omnifocus, men slik jeg ser et er dette nødvendigvis ikke plattformavhengig.

Jeg har akkurat hatt en omstrukturering av mine prosjekter. Tidligere kjørte jeg på roller det vil si ting som for eksempel:
- Webutvikler hos xxx
- Styreleder hos yy

Nå kjører jeg med situasjoner. Det vil si ulike settinger jeg må gjøre ting på:
- Hjemme
- Fritid (dårlig navn men la gå)
- Jobb
- Foredrag

Contexts bruker jeg stortsett til å definere hvilken type handling det er snakk om og/eller hva jeg trenger for å utføre den. Eksempler på dette kan være for eksempel.

- Ærend
- Telefon
- Laptop

Det eneste jeg bruker disse til er egentlig bare for å kunne dra ut telefoner jeg må ta mens jeg f-eks sitter på en buss eller på et tog og har tid til overs.

Dette er en spennende diskusjon å begynne på!

Skal komme litt tilbake til hvordan mine prosjekter og kontekster er organisert, men anbefaler i første omgang alle å titte på denne artikkelen, en gjennomgang av hva man IKKE bør ha som kontekster, ihvertfall :)
Thorbjørn S.
user 18356991
Oslo, NO
Post #: 2
Jeg glemte kanskje å skrive hva slags tags jeg bruker.

Mye brukt er naturligvis "todo", i tillegg bruker jeg "vent" på ting hvor jeg typisk venter på tredjepart, jeg merker også alle oppgaver med navnet på relevant person der det er mulig, eksempelvis hvis jeg er avhengig av denne personen for å komme videre med oppgaven. :)

Thorbjørn
Kenneth A.
user 10898933
Hamburg, DE
Alle mine prosjekter deles inn i en av tre kategorier

Kategorier:
- Privat
Her legges alle private prosjekter

- Jobb
Her legges alt jeg får betalt for å gjøre

- Veldedig
Her legges alt jeg gjør at frivillig arbeid i organisasjoner osv

Etiketter:
I tillegg bruker jeg å legge til disse etikettene:

Sammenheng
@et_eller_annet_sted
F.eks: @Hjemme, @Telefon, @Kontor, @Hagen, @Butikken,

Myk tidsfrist
!XMå_gjøres_innen_X_antall_uker
Feks:
! = en uke
!!!! = fire uker
!venter = betyr at jeg venter på at denne skal bli gjort denne uken osv
!!!!engang = En gang kanskje (Denne etiketten ser jeg på en gang i måneden)
Merk; for konkrete datoer og tidspunkter og så settes det opp et punkt i kalenderen. (dette er for å se hva som skal kontrolleres i min ukentlige gjennomgang (weekly review))

Tidsforbruk
:antatt_tidsforbruk
Her skriver jeg antall minutter eller timer jeg tipper at dette tar (noe som jeg igjen bruker til å sette av tid i kalenderen.)
F.eks:
:30 (30 min)
:2 (2 timer)

Hvem
1noens_epost/navn
På oppgaver som venter på andre eller hvor noen venter tilbakemelding fra meg så skriver jeg inn vedkommendes epostadresse. Brukes til å se hva jeg skal snakke med ulike personer om. Dette blir da som en personspesifikk sammenheng.
F.eks:
ola@æøå.no

Neste handling
Dette styres i mitt tilfelle av Gqueues, og håndteres enkelt ved at den første punktet i hvert prosjekt automatisk blir satt som neste handling. Hvis dette ikke stemmer må jeg flytte på rekkefølgen.

Jeg bruker gqueues.com

Øyvind M.
user 11941522
Oslo, NO

Dette er en spennende diskusjon å begynne på!

Skal komme litt tilbake til hvordan mine prosjekter og kontekster er organisert, men anbefaler i første omgang alle å titte på denne artikkelen, en gjennomgang av hva man IKKE bør ha som kontekster, ihvertfall :)

Skulle det vært med en link der?