Oslo GTD gathering Message Board › Hva bruker dere?

Hva bruker dere?

Arnstein B.
user 12881309
Kristiansand, NO
Post #: 1
Hei! Jeg er en temmelig fersk bruker av GTD. Ja, jeg er faktisk så fersk at jeg ennå ikke har mottatt mitt Starter's Kit ennå, men forsøker å ta systemet i bruk på grunnlag av videosnuttene og artiklene som ligger tilgjengelig på GTD Connect. Og i en (ja, kanskje flere) av videoene nevner David Allen at det er viktig å ha en kalender og tilhørende system til å gjøre løpende notater. Selv selger han jo sin GTD Coordinator og Note Taker, men jeg lurer nå på hva slags systemer dere andre bruker. Og jeg er selvfølgelig veldig interessert i å få tips om hva jeg bør bruke. For tiden bruker jeg Time Manager hvor jeg har delt nøkkelområdeseksjonen inn i de seksjonene som anbefales i artikkelen "GTD and Paper Planners/Organizers", men det funker vel egentlig bare 80% eller deromkring. Jeg ønsker råd og tips fra erfarne brukere.

Beste hilsen
Arnstein Birkeland, Kristiansand
Henrik B.
user 11234948
Oslo, NO
Siden jeg bruker Outlook på jobben har jeg hatt grei erfaring med en "lavkost-implementasjon" der (ingen fancy plugins eller spesialprogrammer). Jeg har fulgt implementasjonsmanualen (gtdconnect) for Outlook og bruker "Tasks" med kategorier, samt "Notes" for referansenotater/sjekklister. Dette synkes til mobilen med iMExchange (iPhone) eller "Calendar" fra SBSH.net for S60/Nokia.

For å få fatt i data ("Capture") har jeg god erfaring med å bruke en forenklet diktafonsak på mobilen; det finnes en drøss med varianter (gratis eller betalbare) varianter der man kan gjøre et kort opptak som så med ett trykk blir sendt som lydfil til en forhåndsdefinert e-postadresse. På iPhonen bruker jeg gratisvarianten "Note2Self". (Dette er mye kjappere enn å skrive inn i taskslisten (via telefon), likt eller kjappere enn å notere på papir, og vesentlig mer bilvennlig enn å skrive direkte på telefonen.)

Akkurat dette med diktafon->epost er kanskje et av de elementene jeg er mest fornøyd med GTD-systemet mitt (som på langt nær er komplett). Omtrent daglig går jeg gjennom alle opptakene og fører dem inn i oppgavelisten min.

mvh
/Henrik
Magnus K.
user 10857178
Oslo, NO
Takk for tipset om Note2Self. Dessverre er den ikke tilgjengelig akkurat nå mens de lager en iOS4 versjon, men den skal jeg ha med en gang den kommer ut. Har savnet å KJAPT kunne sende en ide eller tanke til innboksen.

Ellers, når det gjelder GTD, så bruker jeg omnifocus (mac og iphone) for task management og Yojimbo for referansefiler. Funker veldig bra for meg.

Magnus
Thomas E.
user 12187613
Oslo, NO
Hei

Jeg mener at der er to meget vigtige ting, som man oftest forsøger at gøre i en og samme program/system.
Nemlig Capture og Organise! Omnifocus, som jeg selv bruger, er helt fantastisk til Organising af alle mine projekter, men fungerer ikke (for mig) til capture - særligt ikke i iphone-versionen.
Derfor bruger jeg en helt simpel notesblok og en pen til capture!

Det lyder helt dumt, men efter et par måneder fandt jeg ud af at jeg havde "glemt" at optimere min capture-metode.

Omnifocus er helt uovertruffen til Organise, Process og Doing!!!

Jeg har ikke helt fundet en god metode for reference, men skal prøve at kigge lidt på Yojimbo...
Kenneth A.
user 10898933
Hamburg, DE
Jeg har lenge bare brukt en vanlig filutforsker. Med mapper til prosjekter og .txt filer til handlinger.

En typisk handling skrives slik: -ÆRE Kjøp melk.txt
Forklaring:
- = Neste handling
ÆRE = Sammenhengen Ærend
Kjøp melk = handling

Til å vise meg de ulike listene har jeg ferdig definerte søk ala:
*-ÆRE* viser meg alle Ærend.

Det er litt tidkrevende, men det fungerer på alt som kryper og går av elektroniske duppeditter. Til å synkronisere listene har jeg brukt dropbox.com.

I det siste har jeg lekt meg med litt forskjellige programmer i forbindelse med anskaffelse av en android telefon. Der kan man bli bortskjemt med visse ting: GPS varsling og google kalender integrasjon. - Men ingenting har klaffet enda.

For tiden ser jeg på en ny løsning: Reqall.com. Med en utrolig god og enkel capture metode(stemmenotater som blir omskrevet til tekst, så lenge du prater greit engelsk) har den alt jeg trenger bortsett fra gps varsling på android/iphone. Merkelig nok er det GPSvarsling på nettversjonen, men det er vel ikke så vanlig å gå rundt med bærbarPCen åpen overalt hvor man går... I tillegg savner jeg hirarkisk prosjektliste, det vil si at du kan ha underprosjekter liggende inne i andre prosjekter.

Forøvrig har jeg alltid penn og papir i lommeboken... Helt uovertruffent når batteriet er tomt eller du snakker i telefonen fra før...

Jeg håper du finner en god løsning som du kan stole på.