Oljegruppen Message Board › Behovet av en ny berättelse

Behovet av en ny berättelse

A former member
Post #: 11
Här i Oljegruppen finns massor med kloka analyser av nutid och framtid. För att dessa insikter ska leda till handling i större skala, behövs en ny typ av "berättelse". Berättelsen innehåller mer än bara fakta, den beskriver vår självbild och vart vi är på väg. Den formuleras kontinuerligt, vare sig vi är medvetna om den eller ej.

Om vi vill styra utvecklingen medvetet, behöver vi delta aktivt i detta större berättande. Jag har tagit initiativet till en träff i Stockholm, torsdagen den 4/10, kl 19 på Café Ritorno, Odengatan 80. Här är en länk till den fullständiga inbjudan och även beskrivning av vad jag kommer att sända via Öppna Kanalen: http://admin.getanews...­

Hoppas att vi ses den 4/10, kl 19!

Jackie Bergman
Pappa P.
user 11926469
Stockholm, SE
Post #: 43
Hem, skola och arbetsplatser behöver idag betydligt mer av det primära för att det sekundära skall få kvalitet. Utan de primära behovens tillgodoseende skapas misstro, delning, rädslor och värderingar där barn, pensionärer, sjuka och lidande förflyttas utanför samhällets sociala centrum i ett slags undantag, från idealnormen. Detta gör att falsk glädje, oftast byggt på status är det ända som återstår, i en strävan att alltid vara ung och odödlig. Detta är de värde-ringar som underhållningsindustrin och massmedia förmedlar samt alla dådliga konfliktlösningar och symbiostrassel vilket inte ger oss det språk som behövs för att vi själva skall kunna förstå och förändra våra vuxna liv i de sociala rollspelens offer - räddare - förföljare vilket oftast bekräftar det livsmanus vi valt för att vara våra föräldrar till lags, vilket manus inte passar in i livet som vuxen. Detta är vad vårt liv handlar om.

Den kultiverade människan har gått vilse i de religiösa texterna samt i de psykologiska teorierna vilket gör att allt i grunden blir missförstått och massmissförståelser uppstår där defi-nitioner och språk gör att vi inte ser eller hör bortom dagens värderingar och moralupp-fattningar. Det naturligt primära är bl.a. gemenskap, värdelöshet, mångfald, allas föräldring och ansvar över alla så att passiviteten över går till en kreativ intimitet. Ekonomisering av relationer skapar delning och dualismens motstridigheter vilket i sin tur skapar rädslor genom sina villkorligheter.
Steve H.
hipnot
Stockholm, SE
Post #: 485
Hej! Sorry att jag inte kunde närvara på ny berättelse. Det behövs en ny berättelse. På omställnings konferansen had vi små griffeltavlor. Vi ombeds berätta stories för varandra - sanna och skrev sedan några ord om varje. Dessa tavlor lades ut och vi gick omkring och tittade på dem. Jag kan inte beskriva vad en sådan övening gör med en, man måste uppleva det. En bild....