addressalign-toparrow-leftarrow-rightbackbellblockcalendarcameraccwcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-small-downchevron-small-leftchevron-small-rightchevron-small-upchevron-upcircle-with-checkcircle-with-crosscircle-with-pluscrossdots-three-verticaleditemptyheartexporteye-with-lineeyefacebookfolderfullheartglobegmailgooglegroupshelp-with-circleimageimagesinstagramlinklocation-pinm-swarmSearchmailmessagesminusmoremuplabelShape 3 + Rectangle 1ShapeoutlookpersonJoin Group on CardStartprice-ribbonShapeShapeShapeShapeImported LayersImported LayersImported Layersshieldstartickettrashtriangle-downtriangle-uptwitteruserwarningyahoo

Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Hva er kriterier til et velegnet programmerings-språk? Hvordan?

Hva er kriterier til et velegnet programmerings-språk? Hvordan?

Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 3
NB vi lander ikke dette med det første

Se mitt forsøk på sammenstilling her. Har jeg glemt noe? Jeg har forsøkt noen kriterier:

Gir raske resultater
Få abstraksjonsnivåer å forholde seg til
Tilbyr et bra IDE slik at barna enkelt kan fokusere på programmering
Egner seg for å lage interaktive spill
Lærer barna programmering
Utbredelse
Open Source slik at vi kan fikse ting om det trengs
Gratis
Filip van L.
user 4300646
Oslo, NO
Post #: 1
Kommentar til dokumentet: man kan også sette opp MindStorms til å bruke Java (og C# uten å ha prøvd det selv).

I tillegg kan man begrense opplegget til en ferdigbygget robot, slik at legobygging ikke blir tema, bare programmering.
A former member
Av det lille jeg har brukt Processing (processing.org) virker det veldig lightweight men kraftig. Jeg tror det kan egne seg godt til dette formålet.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 4
Vi har med hell brukt kombo med Java og mindstorms på eventer hos Bouvet. Det er gøy¡
A former member
Post #: 2
En ting jeg tenker kan være fornuftig, er å først finne målet, og deretter finne hvilket verktøy som egner seg best til det formålet. Hva er det barna kan/bør lære ila. kurset? I googledoc-dokumentet blir det nevnt å lage et spill. Det tror jeg er en god idé, fordi det er gøy og fordi det gir mange muligheter. Ekstra artig er det hvis man ender opp med noe barna kan leke videre med og utvide når kurset er ferdig.

Den store utfordringen er å finne balanse mellom å holde det enkelt nok, men samtidig lage noe som er ganske kult. Kanskje det er lurt å lage et grunnlag med noen klasser på forhånd, og på kurset vise hvordan man kan knytte de komponentene sammen? For eksempel kan vi ha en «verktøykasse» med forskjellige former, og en fysikkmotor der man kan bruke formene. Så kan barna skrive litt kode for å sette sammen formene, og litt kode som styrer. Etter et par box.attach(wheel) har man plutselig en bil! Noe annet som kunne vært gøy hadde vært å lage litt konkurranse ut av det, der man skriver styringskode for en eller annen form for bot, og botene skal konkurrere mot hverandre i en eller annen setting.

Det fine med å ha en verktøykasse med deler er at barna kan være kreative og utfolde seg litt, fremfor at vi setter et spor de må følge. Ulempen med det i seg selv er at det ikke blir så variert eller spennende programmering - og der kommer styringskoden inn i bildet.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 5
Det som var kult med Jens Christian sitt opplegg var at det var verktøykasse som en kunne lage spill med
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 7
En ting jeg tenker kan være fornuftig, er å først finne målet, og deretter finne hvilket verktøy som egner seg best til det formålet. Hva er det barna kan/bør lære ila. kurset? I googledoc-dokumentet blir det nevnt å lage et spill. Det tror jeg er en god idé, fordi det er gøy og fordi det gir mange muligheter. Ekstra artig er det hvis man ender opp med noe barna kan leke videre med og utvide når kurset er ferdig.

Enig med deg, Lars. Jeg er litt fan av "Value Management" opplegget til Tom Gilb: Identifisér stakeholders til prosjektet ditt, og hvilke (kvantifiserbare) verdier som er viktige for dem. Ved å starte der kan vi lose diskusjonene i etterkant gjennom å vurdere hvordan alternativene bidrar til å øke disse verdiene.
Totto
user 8412733
Oslo, NO
Jeg tenker også litt i retning av å konkretisere programmering ennå enklere for ungene. Mine elsker littleBits[http://littlebits.cc/...­, men Atoms[http://boingboing.net...­] ser også lovende ut.
Lars Ivar I.
larsivi
Trondheim, NO
Post #: 3
Der er ein mod i Minecraft (Computercraft?) som er tilgjengelig via Tekkit (ein supermod for andre moddar trur såvidt eg forstår), der du kan programmere med Lua. Foreløpig har eg berre lest om det, men synest dette høyrest interessant ut. Eg veit at Lua er populært som skriptspråk for spel (ikkje nødvendigvis tilgjengeleg utanfor utviklingsteamet), men eg er lite kjent med det sjølv.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 9
Jeg har forstått at vi kan ha rom for mange forskjellige kombinasjoner av språk og roboter og 3D printing og... Du kan ikke tvinge et Lisp-hue til å være entusiastisk overfor barna hvis han skal lære bort Java... Og barn og ungdom på forskjellig alder har forskjellige forutsetninger. Local Empowerment FTW!