addressalign-toparrow-leftarrow-rightbackbellblockcalendarcameraccwcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-small-downchevron-small-leftchevron-small-rightchevron-small-upchevron-upcircle-with-checkcircle-with-crosscircle-with-pluscontroller-playcrossdots-three-verticaleditemptyheartexporteye-with-lineeyefacebookfolderfullheartglobe--smallglobegmailgooglegroupshelp-with-circleimageimagesinstagramFill 1launch-new-window--smalllight-bulblinklocation-pinm-swarmSearchmailmessagesminusmoremuplabelShape 3 + Rectangle 1ShapeoutlookpersonJoin Group on CardStartprice-ribbonprintShapeShapeShapeShapeImported LayersImported LayersImported Layersshieldstartickettrashtriangle-downtriangle-uptwitteruserwarningyahoo

Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Lignende alternativer i Norge og potensielle samarbeidspartnere

Lignende alternativer i Norge og potensielle samarbeidspartnere

Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 6
Totto melder at Knut Yrvin har noen lignende hensikter. Er det andre vi kan lære av eller samarbeide med? Det er jo frivillighet det er snakk om
Ole Christian L.
user 13187531
Oslo, NO
Post #: 1
Kjenner ikke til noe lignende i Norge, men har latt meg inspirere av ett par fra utlandet.

CodeClub (http://codeclub.org.u...­) er et annet initiativ for å inspirere unger å lære å kode, med visjon om å lage en landsomfattende etter skoletid kode-klubb for 10 og 11 åringer i Storbritania.

CoderDojo ( http://coderdojo.com/...­ ) er motsetning til CodeClub et globalt initiativ startet i Irland av James Whelton. Jeg liker det initiativet veldig godt. Mr Whelton kjører en ganske flott presentasjon på JSConf i fjor http://blip.tv/jsconf...­. Sverige er det eneste skandinaviske landet som har CoderDojo's. Kanskje kan vi bli land nummer 2?
Øystein Gran L.
user 82799412
Oslo, NO
For et drøyt år siden ble det bestemt å legge ned IKT-faget i Storbritannia. Dette fordi det var en trussel mot Storbritannias posisjon som industrinasjon. Noe av problemet var at barn enten lærte at IKT var de kjedelige tingene moren deres drev med (regneark, tekstbehandling etc) eller at de basert på dette inntrykket kom til høyere utdanning med feil forventninger.

Som erstatning skal de innføre et nytt fag der programmering står i fokus. De innser at skoleverket ikke har ressursene med en gang, men de tør å ta grep for en gradvis innføring.

Hvis vi (Norge) skal ha en fremtid som industrinasjon så tror jeg at vi må følge eksempelet til UK og land i sørøst-asia som vil opp og fram!

Les mer på BBCs nyhetsoppslag School ICT to be replaced by computer science programme og Royal Societys rapport Shut down or restart?
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 20
Hei Øystein. Da jeg snakket med Beathe Due her om dagen nevnte hun den samme hovedutfordringen: Å motkjempe fordommen om at progammering var noe nerdete og sært (husker jeg rett, Beathe?). Jeg fikk skikkelig sans for både henne og Torgeir Waterhouse, og de var utrolig rause og positivt innstilt. De jobber for å realisere den "Digitale skolesekken" i skolen. Kanskje dette kan hjelpe os?
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 37
Sverre Huseby melder om Forskerfabrikken:

Forskerfabrikken (forskerfabrikken.no) har lenge holdt svært populære
programmeringskurs for barn og ungdom. I disse kursene benyttes Basus
(basus.no), et programmeringsmiljø laget av undertegnede.

Basus er laget for å ta over der Scratch stopper. Ordentlig koding, men
allikevel mye enklere enn dagens utviklingsmiljø. Du kan lese om
motivasjonen bak Basus her: http://basus.no/idea....­

Sverre.

PS: Forskerfabrikken ble startet av min kjære kone (Hanne S Finstad) for
ti år siden.
Rune S.
user 9416206
Oslo, NO
Det slår meg at Senter for IKT i utdanningen burde kunne være en naturlig samarbeidspartner.

Jeg skal også sjekke litt på Utdanningsdirektoratet om de i en eller annen forstand er interessert.
Thor-Erik R.
user 83250762
Oslo, NO
Matematikksenteret burde også være en aktuell samarbeidspartner her. Spesielt for de som vil ta programeringen inn i skolen.