addressalign-toparrow-leftarrow-rightbackbellblockcalendarcameraccwcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-small-downchevron-small-leftchevron-small-rightchevron-small-upchevron-upcircle-with-checkcircle-with-crosscircle-with-pluscrossdots-three-verticaleditemptyheartexporteye-with-lineeyefacebookfolderfullheartglobegmailgooglegroupshelp-with-circleimageimagesinstagramlinklocation-pinm-swarmSearchmailmessagesminusmoremuplabelShape 3 + Rectangle 1ShapeoutlookpersonJoin Group on CardStartprice-ribbonShapeShapeShapeShapeImported LayersImported LayersImported Layersshieldstartickettrashtriangle-downtriangle-uptwitteruserwarningyahoo

Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Kodeklubben - Code Club

Kodeklubben - Code Club

Helge A.
HelgeAstad
Oslo, NO
Post #: 1
Hei!
Codeclub.org.uk er et initiativ startet av blant annet Linda Sandvik fra Oslo. Her er ideen deres: Our mission:
Give every child in the UK the chance to learn to code. It is our aim to have Code Club in 25% of primary schools in the UK by the end of 2015.

How it works:

Volunteers run Code Club after-school at their local primary school or community centre. Children attend Code Club once a week to learn the basics of coding.

De har noe sånt som 400 skoler i England med på dette, så det går relativt bra!

Dette er det selvfølgelig noen i Norge som også har lyst til å drive med: meg. Og Anne Aaby.

Dette har vi gjort:

• Møter med Linda Sandvik
  • Vi har fått det engelske kursopplegget og har begynt å oversette
  • Vi tester Scratch og kursopplegget på barna våre. Det funker!
  • Vi har tatt domene, Google+, facebook og twitter: Kodeklubben
  • Vi har snakket med CodeAcademy om en eventuell kursrunde 2 som bruker web/javascript. De er positive til oversetting av deres rammeverk.
  • Vi har planlagt en del reklame/markedsføring
  • Vi har funnet ut at vi har alt for mye å gjøre og trenger hjelp til å gjennomføre.

Kort om oss: Anne Aaby jobber i Renommé som rådgiver, digitale flater. Hun driver også Masterbloggen. To barn.
Meg selv: jobber i Geodata med kart og sosiale medier. Tre barn.

Med andre ord: vi kan markedsføring og sosiale medier, og har et ferdig kursopplegg som trenger lite arbeid før vi setter i gang. Det vi trenger er litt tid fra noen som kan hjelpe oss å gjennomføre en pilot i første omgang. Vi har tenkt ettermiddagskurs på en skole, men biblioteker er også bra. Aldersgruppen er 9-12 kanskje, men det er bare veiledende aldrer.

Grunnen til at jeg legger dette frem her er at jeg tror ikke vi trenger så veldig mange konkurrerende grupper som lærer barn å kode. Jeg tror også at mangfold er bra, noen barn kan starte med Scratch, andre kan gjøre andre språk. Vi har et ferdig opplegg for Scratch, skal vi bruke det! Bli med å lage Kodeklubber i Norge!
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 44
Så bra, Helge! Det vi tenkte å være er et verdinettverk for slike tiltak som deres, med knytning opp mot IKT Norge og andre steder. Jeg skal til Bitraf på torsdag. Noen liker Scratch, andre liker python, noen lodder og noen bruker roboter. Så kan vi møtes på Lær Kidsa Koding og utveksle erfaringer.

...og så bra at dere kommer og presenterer dere på første Meetup!
Martin L.
martinrlie
Bergen, NO
Post #: 8
Hvis dere har et ferdig opplegg, og litt erfaringer/tips å bidra med, så ønsker jeg å teste dette ut på et passende tidspunkt. Jeg er i Bergen, dog, og jeg regner med at dere er Oslo-baserte... men hvis jeg får med meg en ildsjel eller to til her i byen, og dere er villig til å dele det dere har av materiale og kunnskap, er jeg "up" for å kjøre en pilot på denne siden av landet, i alle fall.

Det virker uansett som om selve meetup-en kommer til å bli besøkt både av folk som vil bidra og folk som allerede har erfaringer å dele, så kanskje vi skal vente og se hva som kommer ut av meetup-en først? :)
Beathe
user 12362844
Oslo, NO
Post #: 1
Kult, Helge! Kjenner du og Anne til http://coderdojo.com/...­
Helge A.
HelgeAstad
Oslo, NO
Post #: 2
Beathe: Njaaa jo litt. Men vi har valgt CodeClub fordi Linda som startet det er så veldig kul. Men her går det jo an å blande konsepter. For eksempel så har CodeAcademy også et opplegg for barn som vi kan få lov til å oversette. Jeg tenker at CodeClub er et enkelt sted å starte siden opplegget er ferdig allerede.

Martin: Du kan få prøve ja! Det mangler litt: må oversette! Og vi er Oslo-baserte ja, trudde det var ferdig snakka at Oslo er kulturelt overlegen alle andre byer? (ref. diskusjon i BT i det siste ;) )

Jeg er enig med alle: vi kan godt vente til etter den første meetupen med å virkelig dundre i gang. Men vi holder kontakten, så kan Code Club være en av mange forskjellige initiativ til opplegg?

Lars Ivar I.
larsivi
Trondheim, NO
Post #: 8
Oslo er kanskje kulturelt overlegen, men heldigvis er Trondheim teknologisk overlegen ...

Kodeklubben ser stilig ut Helge, det hadde vore interessant å sett det på nærskulen her. Eg trur det er plass til ganske mange slike opplegg, ikkje minst fordi implementasjonen i all hovudsak må vere ganske lokal. Der er også rein programvare, og der er meir maker-relaterte programmering av ting. Der er også rom for mange nivå, sannsynlegvis mange språk og ferdigheitsnivå.

Lær kidsa koding ser ut til å kunne verte ein slags paraplyorganisasjon, medan andre organisasjoner (Kodeklubben, Forskerfabrikken, hackerspaces, ...) implementerer ute i bygdene.
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 46
Spot on, Lars Ivar! Vi tenkte vi skulle etablere en website der klubber og folk kan møte hverandre. I mellomtiden får forumet her duge...
Martin L.
martinrlie
Bergen, NO
Post #: 9
vi har valgt CodeClub fordi Linda som startet det er så veldig kul. Men her går det jo an å blande konsepter.
Er det noen store prinsippielle forskjeller mellom CodeClub og CoderDojo? CoderDojo har badge-greiene, mens CodeClub (alltid?) er knyttet til en skole (SFO?)?

Uansett - hvis alle er enige om det overordnede målet, og er villig til å dele på materiale, så kan det for så vidt være opp til hver enkelt intitiativtaker eller "klubb" hva de vil kalle seg?

Martin: Du kan få prøve ja!
Flott, hvor starter jeg? :D (Send gjerne en e-post [via Meetup] med detaljer, hvis du ikke ønsker å poste detaljer her.)

Og vi er Oslo-baserte ja, trudde det var ferdig snakka at Oslo er kulturelt overlegen alle andre byer? (ref. diskusjon i BT i det siste ;) )
Ja, sånn var det visst. :D Men du vet hva de sier: når en bergenser flytter fra Bergen til Oslo, så stiger gjennomsnittlig IQ begge steder. ;-)
Johannes B.
jhannes
Oslo, NO
Post #: 16
Martin: Du kan få prøve ja! Det mangler litt: må oversette! Og vi er Oslo-baserte ja, trudde det var ferdig snakka at Oslo er kulturelt overlegen alle andre byer? (ref. diskusjon i BT i det siste ;) )

Det virker som om Kodeklubben er det opplegget som er nærmeste å være "klasseromklart". Hadde det vært mulig med noe dugnadsinnsats for oversettelsen?
Helge A.
HelgeAstad
Oslo, NO
Post #: 3
Ja Martin og Johannes! Bli med å oversett. trur det skal være fort gjort. Det er gitt noen retningslinjer i oversetting på det norske forumet til scratch: http://scratch.mit.edu/forums/viewtopic.php?id=11084­

Scratch finnes også i en norsk versjon, bare skift språk.

Hva om jeg sender dere en modul eller to hver, og så kan dere sende tilbake i et eller annet tekstformat, så kan vi lage et likt design på alt materialet. Trur det er viktig, å gjøre det så lett som mulig å lese. Så for enkelthets skyld: mail meg på helge.astad krøllalfa gmail.com.

En annen ting man kan begynne å tenke på er hvilke lokaler som finnes. De må ha datamaskiner, og være brukandes for unger. Det er anbefalt 10-12 unger per frivillig. Men i England har de med seg en lærer i tillegg. Så kan hende 6-8 unger per frivillig?

1 time per oppgave. Om det er i helga kan det sikkert gå an å ta to oppgaver etter hverandre med litt pause i mellom.

Det står masse tips på http://www.codeclub.org.uk­ men disse må selvfølgelig tilpasses Norge.

Jeg bruker Google+ en del, og oppfordrer alle frivillige hjelpere til det samme: Kodeklubben: https://plus.google.c...­