addressalign-toparrow-leftarrow-rightbackbellblockcalendarcameraccwcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-small-downchevron-small-leftchevron-small-rightchevron-small-upchevron-upcircle-with-checkcircle-with-crosscircle-with-pluscrossdots-three-verticaleditemptyheartexporteye-with-lineeyefacebookfolderfullheartglobegmailgooglegroupshelp-with-circleimageimagesinstagramlinklocation-pinm-swarmSearchmailmessagesminusmoremuplabelShape 3 + Rectangle 1ShapeoutlookpersonJoin Group on CardStartprice-ribbonShapeShapeShapeShapeImported LayersImported LayersImported Layersshieldstartickettrashtriangle-downtriangle-uptwitteruserwarningyahoo

Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › La flinke ungdomsskoleelever undervise Scratch for barneskoleelever på SFO!

La flinke ungdomsskoleelever undervise Scratch for barneskoleelever på SFO!

Torbjørn S.
user 61793242
Oslo, NO
Post #: 1
På min lokale skole (Årvoll, 1. til 10. klasse) har jeg eksperimenter med et opplegg der småskoleelevene på SFO/aktivitetsskolen lærer Scratch av elever fra ungdomsskolen.

Opplegget jeg tester er at man finner fram til ungdomsskoleelever som er interesserte, og som gidder å lære seg en del Scratch på sin egen tid. De får litt veiledning fra en frivillig voksen som også organiserer tid, sted og utstyr for kurset i samarbeid med SFO. Deretter får ungdomsskoleelevene som jobb å undervise de små, med timelønn for den tiden de underviser. (Jeg har betalt dem lønnstrinn 1 fra mitt eget hobbybudsjett, men det er noe man eventuelt må finne en bedre løsning på etterhvert.) Dette har noen veldig fine sider ved seg: 1) De små lærer grunnleggende programmering. 2) De får også se de store elevene som rollemodeller. 3) Ungdomsskoleelevene tjener penger på noe de har lært seg selv.

Første gang jeg kjørte dette plukket jeg "lærerne" fra min egen bekjentskapskrets, men dette året prøver jeg å få skolen til å velge dem ut. Vi får snart se hvordan det går.

Jeg drømmer om at det en dag blir slik at skolene bruker flinke elever til å lære bort ting, og at vi kan kjøre samlinger for disse elevene fra mange skoler og gjøre litt stas på dem. Programmering er bare en av mange mulige aktiviteter med realfaglig tilsnitt. Jeg skulle også gjerne sett en modell for å utbre "makerism" i skolen. (Se makezine.com, folkene der er veldig aktive med dette.) Men programmering er nokså klart det letteste stedet å starte.

Stå på, lær kidsa koding!

Torbjørn Skauli
Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Post #: 51
Hei Torbjørn.

For en historie! Det er slike folk som deg vi trenger.
Bli med og diskutér hvordan foreningen kan spre den slags! (Se topic om forening)
Og jeg håper du blir med.

Med forbehold: kunne du fortalt om dette på møtet?

Simen
Torbjørn S.
user 61793242
Oslo, NO
Post #: 2
Jeg blir gjerne med, og kan gjerne snakke om mine erfaringer på møtet.

Jeg har holdt på litt med realfagsformidling på si' i mange år. Vi kan undre oss over at det er et felt som er så lite institusjonalisert at det kreves initiativ fra enkeltpersoner for å få i gang sånne aktiviteter som vi snakker om her. Det finnes naturligvis hederlige unntak som Forskerfabrikken og vitensentrene. Likevel framstår hele feltet realfagsformidling som en marginal ting. Ambisjonen må være å komme på omtrent samme nivå som skolenes musikkorps, synes jeg. Realfag er også kultur!

Torbjørn