addressalign-toparrow-leftarrow-rightbackbellblockcalendarcameraccwcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-small-downchevron-small-leftchevron-small-rightchevron-small-upchevron-upcircle-with-checkcircle-with-crosscircle-with-pluscontroller-playcrossdots-three-verticaleditemptyheartexporteye-with-lineeyefacebookfolderfullheartglobegmailgooglegroupshelp-with-circleimageimagesinstagramFill 1light-bulblinklocation-pinm-swarmSearchmailmessagesminusmoremuplabelShape 3 + Rectangle 1ShapeoutlookpersonJoin Group on CardStartprice-ribbonprintShapeShapeShapeShapeImported LayersImported LayersImported Layersshieldstartickettrashtriangle-downtriangle-uptwitteruserwarningyahoo

Lær kidsa koding! - Oslo Message Board › Forsinket sommerhilsen - og snart flyttes alt over til kidsakoder.no

Forsinket sommerhilsen - og snart flyttes alt over til kidsakoder.no

Simen S.
user 2528350
Group Organizer
Oslo, NO
Kjære medlem!
Håper du har hatt en fin ferie, og at du har fått hvilt ut og er klar for å lære kidsa koding nå på høsten. Denne "kodeposten" laget vi på kidsakoder.no på tampen av juni, og så ble det ferie. Jeg vet ikke om du fikk lest den, så her kommer en lett redigert versjon.
Og du - snart flytter vi oss over til Oslo-gruppa på kidsakoder.no. Lag en profil der og meld deg inn i gruppa med én gang! Vi venter bare på å få til et møte-inkallings-system på nettstedet før vi flytter helt. NB! På profilen din er det viktig at du fyller inn litt om deg selv: Bio, ambisjon og kontaktinfo er kjekt å ha!
KODEPOSTEN SOMMEREN 2013
Posted on June 30, 2013 by Simen Sommerfeldt



Vi har fått mange grupper rundt om i landet, det er samarbeid med flere skoler på ulike trinn, og det popper opp kodeklubber både her og der. Selv om vi har hatt, og fortsatt får, en del medieoppmerksomhet, er det viktigste for oss å levere funksjonelle produkter av god kvalitet, med bruksverdi for barn, unge og voksne.
Målet vårt er å ha et mest mulig selvgående “community”, som kan møtes og iverksette tiltak uten sentral styring. Og for å lykkes med dette, måtte vi etablere et nettsted – en slags “digital allmenning”. Nå er vi veldig nært målet – og kan glede våre lesere med at vi  kan tilby gruppefunksjonalitet med arrangementer, forum, deling av filer, blogger med rike kategorier, m.m. Dermed kan vi etter hvert trekke Meetup-gruppene inn her på nettstedet – og skape en helhet -  der folk jobber lokalt og deler på tvers av landet: Kodeklubber, skoler, lokale grupper som lager kodekvelder, bedrifter, entusiaster, Kodu, Scratch, Minecraft, osv. osv.
Besøk Kodu- eller Minecraft-gruppene for å se hva vi mener.


  • KoduGameLab – Spilldesign og koding
    I Kodu kan du skape din egen verden. Poenget er at det er du – spilleren – som lager digitalt liv og skaper dine egne regler og lover for hvordan spillet er.




  • Minecraft
    Alt som har med programmering og Minecraft å gjøre. F.eks. Lua (Computercraft), Javascript, modifikasjoner og plugins i Java


Du kan, håper vi, finne en gruppe for hva du måtte ønske, og savner du noe, kan du opprette en selv! Når du har gjort det, kan du starte med å invitere venner til gruppa – det gjør du fra profilsiden din – og så er du i gang med en kodeklubb eller lokal gruppe for hjemstedet ditt.

Om vi lykkes med vår digitale allmenning kan vi etterhvert avvikle de forskjellige Meetup-gruppene rundt om i den digitale jungelen, og trekke alle inn i samfunnet vårt påwww.kidsakoder.no. På den måten kan vi gi deltakerne mye mer oversikt over hva som skjer, slik at de kan delta på tvers, og på den måten hjelper vi, og lærer, av hverandre. Mange skoler har bestemt seg for å starte med programmering til høsten, og vi er så heldige å få hjelpe dem i gang. Som hjelp til selvhjelp får vi  fagstoff fra kodeklubben og coaching fra Coding at School i England. Ved at disse aktørene  går opp løypa, og deler sine erfaringer med oss, er vi sikre på at mange mange flere skoler vil innføre koding i årene som kommer.
Vi skal lære kidsa koding!
Konferanse med Kidsakoder den 15. november


Dette blir en konferanse for lærere, kodeklubbere og alle andre entusiaster!

Kodeklubben


  • Helge Astad
    RolleKodeklubben initiativtager og koordinator



Idéen Kodeklubben går ut på at frivillige utviklere lærer barn å programmere. Gjerne på skolen etter skoletid, på SFO eller aktivitetsskolen. Biblioteker går også an å bruke. For å starte trenger du én eller to frivillige, en pakke med oppgaver som du får av oss og en viss erfaring medScratch Les mer om opplegget her: Kodeklubben på norsk
Ideen kommer opprinnelig fra England. Og Code Club er startet av Clare Sutcliffe og Linda Sandvik. Les et intervju med Linda i Dagens Næringsliv Nylig har også Code Club blitt internasjonal, og vi går nå for verdensherredømme.
Kodeklubben har jobbet mye med oversetting av de engelske kursoppgavene. Kurstermin én, som går over ti uker, og lærer barna Scratch, er ferdig oversatt. Om du vil starte en Kodeklubb kan du kontakte helge@kodeklubben.no­, så kan du få oppgavene og tips til hvordan gå frem.

Vårt frivillige oversetterteam har mange oppgaver. Foreløpig fortsetter vi med kurstermin to, som er litt vanskeligere, og heter «Hard Scratch». Kurstermin tre går også over ti uker og tar for seg CSS og HTML. Etter kurstermin tre går Kodeklubben ut på nett. Termin fire er Python. Om kort tid(tm) vil vi ha ferdige pakker via en nedlastingsløsning på vår krok av hjemmesiden.
11. juni arrangerte NDC og Kodeklubben kodekveld på Oslo PlazaNorwegian Developers Conference – er Norges største .NET og Agile-konferanse, med presentasjoner fra noen av verdens mest kjente utviklere. Vi hadde vår egen kveld på NDC, hvor vi viste fire forskjellige programmeringsspråk: Scratch, Processing, Kudo og Java(Minecraft).
Vi var ekstra heldige denne kvelden: Linda Sandvik, den ene grunnleggeren av Code Club, kom innom og fortalte om jobben sin. Kvelden var meget vellykket, og både barn og voksne fikk masse energi til videre arbeid. Sjekk ut videoen som Stian Giltvedt lagde:

Høsten blir spennende! Det er mange frivillige og skoler som starter opp en Kodeklubb i august. Både private skoler og offentlige skoler starter opp med Scratch fra høsten av. Vi kommer til å starte med helt rene Scratch-baserte kodeklubber, slik de har i England, og mer avanserte prosjekter der ungdomsskoleelever underviser barneskoleelever.
Sjekk gjerne ut testspillet som Emma(10) lagde etter at hun var på Kodeklubb-standen vi hadde på Teknisk Museum.
Hvordan starte en lokal Kodeklubb? Et av hovedkonseptene i “Lær Kidsa Koding” er at folk i samme nabolag kan danne egne Meetup-grupper for å planlegge kurs for barna eller utveksle erfaringer. En kan også arrangere workshops med barn, voksne og ungdom på den måten. Sammen utgjør vi et verdinettverk med fullt lokalt selvstyre, og som blogger og deler erfaringer på dette nettstedet.



  • Kodeklubben
    Samlingssted for alt som har med Kodeklubben å gjøre. Når du lager en kodeklubb, kan du lage egen gruppe under denne.


Kodeklubben Trondheim

Til høsten opprettes Trondheims første Kodeklubb. Den opprettes av 4 studenter ved NTNU. Vi samarbeider tett med Blussuvoll ungdomsskole som stiller med lokale og utstyr. På Blussuvoll har de et fag de kaller for ‘Produksjon av varer og tjenester‘. Vi jobber med lærer i dette faget for å få koding som en del av pensum.
Vi har også vært i kontakt med Hackheim, som har både plass og engasjement til å ha koding etter skoletid. Målet i første omgang er å ha et kurs to timer i uka, enten på kveldstid eller i skoletiden på Blussuvoll. Hold deg oppdatert her på www.kidsakoder.no for mer informasjon angående tid og sted for Trondheims Kodeklubb.
Vi kommer i hovedsak til å fokusere på Scratch det første halvåret. Deretter kommer vi til å se litt på andre muligheter for tekstbasert programmering og andre visuelle programmeringsspråk som ligner på Scratch.

For direkte spørsmål angående Kodeklubben Trondheim, kontakt meg pålarsklingen@gmail.com­

Lærernettverket

Mange lærere og ansatte i skolen har engasjert seg, og flere skoler vil tilby programmering som en del av opplæringen allerede fra høsten. “Teknologi i praksis” er et valgfag i ungdomsskolen der det er gode muligher for koding, og vi jobber med å tilby opplegg som kan brukes her. I tillegg er det flere tilbud på barneskolenivå og skolefritidsordninger, så det er mye som skjer. Det har vært mye trykk fra skoler i Oslo, og noen i Asker og Bærum, men det skjer også spennende ting på Elverum, der alle 4. klassingene vil få tilbud om programmering i skolehverdagen til høsten.
Vi har dessuten et eget område for lærere og skoleledere på hjemmesiden vår, der man kan “møte” andre i samme situasjon, stille spørsmål og høste andres erfaringer. Det vil også bli en kunnskapsdatabase der vi samler opplegg, planer og læremateriell som lærere kan bruke i undervisningen. Vi jobber med å forbedre og utvikle dette området, men det er bare å ta i bruk det vi har.
En teknologiskole blir til – fortellingen om Hundsund – Høsten 2012 ble Hundsund ungdomsskole Norges første teknologiskole for ungdom. Skolen satser på temabasert undervisning med fokus på teknologi, samarbeid med næringslivet og innovativ pedagogisk bruk av digitale verktøy. Skolen gjennomfører “flipped classroom” i alle fag. Les mer ombedriftssamarbeid og prosjekter som allerede er etablert. Ta gjerne en titt på artikkelen fra Nasjonale Senter for Romrelatert opplæring for å bli inspirert.
Ta kontakt med hundsund.ungdomsskole@baerum.kommune.no­ for mer informasjon.


  • Skoler
    For lærere, skoleledere, og folk som ønsker å hjelpe til på skoler


Nettstedet fremover

Å lage et levende nettsted vil alltid være en kontinuerlig jobb, og siden vi er i startgropa med websiden vår som inneholder en god del informasjon allerede, så er det viktig å få utført endringer som i første om gang ikke er altfor tidkrevende, men som likevel vil ha stor innvirkning på resultatet. Listen over ting vi kan gjøre, ting som bør vurderes og ting vi ønsker oss er lang, men det viktigste akkurat nå er å få på plass det mest nødvendigste.
Fase 1: minirenovering
På grunnlag av overnevnte faktorer så vil det i løpet av de første to ukene i juni komme på plass en litt bedre layout på websidene, med et design som gjenspeiler den nye flotte profilen vår. Dette innebærer blant annet en forbedret forside med en enklere informasjonsstruktur, og oppsett for flere blogger. Vi kommer etter dette til å jobbe med en del mer praktiske ting for gruppene, som løsning for fildeling og forsøke å finne en god måte å distribuere arrangementer.
Fase 2: totalrenovering
Veien blir til mens man går, og på dette tidspunktet så har vi fått litt mer fartstid, dermed vil denne fasen handle om å lage mer langsiktige planer, vurdere skalerbarhet ++. Denne utgaven av websiden vil bli skreddersøm i mye større grad ettersom vi på dette tidspunktet da i tillegg til å ha mer erfaring også vil ha samlet inn en hel del brukerdata.
Jeg håper at vi kan komme i gang med fase 2 til høsten, og at vi kan ha en mer fullstendig webside oppe innen utgangen av 2013.
KoduCup 2012-13 – Gaming i alle fag


I løpet av høsten 2012 og våren 2013 har elever ved ungdomsskoler rundt om i Norgeprogrammert spill i skoletiden i flere forskjellige fag: matematikk­, samfunnsfag, religion, livssyn og etikk, kunst og håndverk og norsk.
Til arbeidet brukte elevene det gratis utviklingsverktøyet KoduGameLab fra Microsoft, som er lett tilgjengelig på nett, og bruker enkle grafiske kommandoer (ikonrekker bygget på funksjonene “When” og “Do”) til å programmere/kode den kodisjonelle logikken i spillene.

De beste elevutviklede spillene ble stemt frem i regionale finaler for å delta i KoduCup Finalen på Lysaker 12. juni, en nasjonalkommunal konkurranse i spillutvikling arrangert av tenktetankenPedsmia i samarbeid med Microsoft Norge og Kongsberg kommune.
Finalen ble gjennomført som en Oscarutdeling; komplett med rød løper, fotovegg, jury, gullfargede konvolutter og gjeve pokaler og premier.
Elevene konkurrerte i fire kategorier:

  • Kodunarr - tildeles spillet med best historie, beste handling og interaksjon.
  • Kodunerd – tildeles spillet med beste kode og avansert funksjonalitet.
  • Kodubuilder – tildeles spillet med beste utforming, konsept og design
  • Kodumaster – selveste gromprisen og vandrepokal tildeles spillet med høyest totalpoengsum


Fra ø.v: Simen Murud, Mathias Lindén, Daniel Halland, Lovise Hasslan, Ronja Grimsdottir
Fra n.v: Sigbjørn Aastebøl Sjøvoll, Thomas Ulseth, Mats Mathisen

Elevene som vant var:

  • Kodunarr - Simen Murud og Mathias Lindén fra Tislegård ungdomsskole
  • Kodunerd – Daniel Halland (14) fra Vestsiden ungdomsskole
  • Kodubuilder – Lovise Hasslan og Ronja Grimsdottir fra Skavanger barneskole
  • Kodumaster – Thomas Ulseth (14), Sigbjørn Aastebøl Sjøvoll (13) og Mats Mathisen (13) fra Tislegård ungdomsskole

Her finner dere alle finalespillene, presentasjoner, screenshots og kodeark
Alle de fire vinnergruppene fikk hver sin pokal og ble invitert til spillstudiet Snowcastle Games , hvor de skal få se hvordan profesjonell spillutvikling foregår.
I tillegg får vinnerene av Kodunarr, Kodubuilder og Kodunerd et klassesett Xbox-kontrollere mens hovedpremien er klassesettet og en Xbox 360.

Juryen bestod av kjente navn i bransjen: Torgeir Waterhouse fra IKT Norge, Jørund Høie Skaug fra IKT Senteret, Petri Wilhelmsen fra Microsoft Norge og Erik Hoftun fra Snowcastle.
Vi gleder oss allerede til neste års KoduCup 2013-14. Til neste gang satser vi større, med flere kommuner, og kanskje blir det også en internasjonal eller pan-skandinavisk konkurranse i Kodu.
Følg oss på veien mot fremtiden:
Hold deg oppdatert på bruk av KoduGameLab og KoduCup 2013-14
Undervisningsmateriale, på norsk, for bruk av KoduGameLab
Tenketanken Pedsmia
God Sommer!
Da gjenstår det bare å ønske god sommer. Nå som forarbeidet er på plass med nettstedet ser vi frem til mange spennende aktiviteter til høsten. Og sammen med deg skal vi lære kidsa å kode!
Hilsen alle oss.
Powered by mvnForum

Our Sponsors

  • Bouvet ASA

    Mat, Drikke og lokaler. Timer for Simen Sommerfeldt

People in this
Meetup are also in:

Sign up

Meetup members, Log in

By clicking "Sign up" or "Sign up using Facebook", you confirm that you accept our Terms of Service & Privacy Policy